Så sover du bra på sommaren



SÖMN Sover du mindre när sommarens ljus tränger sig på? Ingen fara, du får troligen alldeles lagom med sömn ändå.
Stress i vardagen och på jobbet kan snabbt göra avtryck i hur vi sover. Men många upplever att sömnen störs mindre på sommaren — trots att vi sover kortare när årstidens tidiga ljus aktiverar hjärnan och väcker oss.

— Det låter kanske lite märkligt. Men ljuset ger en massa energi, varvar upp hjärnan och trycker bort hormonet melatonin så man känner sig mindre trött. Därför upplever man att man behöver mindre sömn, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.
Men är bara upplevelsen av att behöva mindre sömn bra? Jo, faktiskt.

— Man sover kortare, men man har inget problem med det, säger Torbjörn Åkerstedt.

För att öka möjligheterna till bra nattsömn under sommaren bör vi suga i oss så mycket dagsljus vi kan under dagen, gärna redan på morgonen. Då kan den biologiska klockan tajma sömnhormonet melatonin bra till kvällen.

— Mycket ljus på dagen och helst tidigt på morgonen, då är det viktigast. Ljuset är fantastiskt för att hålla bort trötthet och mörka tankar, säger Torbjörn Åkerstedt.

Source: HD http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/05/15/sa-sover-du-bra-pa-sommaren/



Other Language: www.keymelatonin.com